Wij gaan niet opzij

Nieuw bij NAC: de shirtflirt

Onderstaande komt vrijwel 1-op-1 van Marketing Tribune: Into Telecom en Goodmorning stoppen na dit seizoen als shirtsponsors van NAC. De zoektocht naar opvolgers wordt ondersteund door een opvallende campagne: de NAC ShirtFlirt.
Met NAC ShirtFlirt kan elk bedrijf shirtsponsor van NAC worden door het logo of de betreffende bedrijfsnaam te uploaden op het digitale shirt van de club. Vanaf januari kan iedereen via de website van NAC zijn favoriete shirtreclame creëren en zijn creatie via social media verspreiden. 'We hopen dat er een enorme buzz gaat ontstaan rondom het shirt', zegt Berry van Nes van sportmarketingbureau Gr8 Industries. 'Dat houdt niet alleen de spanning erin wie er straks met het hoofdsponsorschap vandoor gaat, maar zorgt er ook voor dat supporters met de club meedenken.' De actie staat los van gesprekken die nu al met potentiële sponsors worden gevoerd. Into Telecom en Goodmorning hebben al in september aangegeven hun contract niet te verlengen. 'Ze hebben hun doelstelling qua naamsbekendheid behaald”, zegt de algemeen directeur van NAC Justin Goetzee. 'Voor ons is het fijn dat ze dat ook zo hebben gecommuniceerd. Het geeft aan hoeveel waarde shirtreclame aan een merk kan toevoegen. Tijdens onze zoektocht gebruiken we referenties van beide bedrijven, maar ook van de vorige hoofdsponsor Sunweb. Dat bedrijf was ook zeer enthousiast over de opbrengst.' Volgens Goetzee zijn er drie opties voor het shirt: één bedrijf dat zowel voor- als achterkant gebruikt, twee verschillende bedrijven of een roulatiesysteem. In dat laatste geval verschijnen drie bedrijven beurtelings op het shirt. 'We merken tijdens gesprekken dat veel bedrijven dat gedeelde sponsorschap een interessant idee vinden. Het zou lekker zijn als we vóór 1 maart de nieuwe shirtsponsors kunnen presenteren. Dat geeft ons wat meer zekerheid bij het indienen van de begroting voor volgend seizoen.' Goetzee is optimistisch gestemd over het vinden van nieuwe shirtsponsors. 'Natuurlijk is het iets makkelijker zoeken als alles rustig is rondom de club. Daar is de laatste tijd niet echt sprake van geweest, maar dat nadeel is niet heel groot. Naast de emotie waar we met de NAC ShirtFlirt op inspelen en de massa die we daarmee creëren, kunnen we tijdens gesprekken met potentiële sponsors vooral hele goede cijfers overleggen. Er is een bureau dat de impact van sponsoring meet en de verdiensten afzet tegen de investering. De exposurewaarde van het shirtsponsorschap bij NAC blijkt substantieel groter dan de kosten die ermee zijn gemoeid. De unieke identiteit van NAC geeft de club een bijzondere aantrekkingskracht. Dat is een verhaal waar we mee aan kunnen komen.' Bron: B-side Rats, Marketing Tribune

Vorig bericht
NAC gaat richting Categorie 2 24 reacties
Volgend bericht
3,5 Ton opgehaald bij investeerders 43 reacties
Advertentie
29 Reacties
0   0  
witlof

Zwetsverhaal...

0   0  
bou

@witlof Zwetsreactie

0   0  
Nacbeest

Dit kan ook alleen bij NAC gebeuren. gelukkig geen toverland....

0   0  
Frenk

Fijn voor de communicatie, maar een kleine kring weet wel beter. Ruzie en gezeik is de oorzaak.

0   0  
Frenk

Onder het commer iele genie Goetzee liep de ene na de andere sponsor weg.

0   0  
Henri

Nou als het merk NAC en PRINCESS Traveller bij hetzelfde sportmarketingbureau zitten lijkt mij de deal zo gemaakt. De directeur van dit bedrijf Lodewijk Varossieau duikt na ieder faillissement wel weer ergens op.
Alleen jammer dat onze AD JG nog niet door heeft dat het beste sportmarketingbureau in Eindhoven zit. Triple Double van Sportmarketinggoeroe Bob van Oosterhout is het enige bureau dat telt in de sportwereld. Daar worden de echte deals gesloten en praten ze niet over 2 sponsornamen op een shirt bij een voetbalclub of een of ander roulatiesysteem. Dat is het schraapwerk voor de kleine jongens. Wanneer wordt de directie bij NAC eens op niveau gebracht?

0   0  
Wanny

In ieder geval bewandelt NAC ook andere paden om aan nieuwe shirtsponsors te komen.

0   0  
Frenk

Als je je bestaande klanten zo de deur uit laat lopen man man man.

0   0  
witlof

@Idd Bou, marketing afdeling is 1vd zwakste schakels binnen NAC. Kenners weten dat, wellicht werk je daar zelf. Tel daarbij op wat Frenk en Henri zeggen.

0   0  
Henri

Ik had van een commerciële man als JG toch wel verwacht dat hij zich op zijn vakgebied alleen wil laten omringen door dé topspecialisten in dit marktsegement. Helaas alweer teleurgesteld. In alles komt JG te kort om NAC een echte positieve schwung te geven.

0   0  
witlof

Mijn persoonlijke zakelijke ervaring is dat JG aardige fatsoenlijke man is, maar commercieel niet uit het juiste hout gesneden.

0   0  
Harry D.

Slechte actie. Hier haal je geen bedrijven mee binnen voor een groot bedrag (hoofdsponsors). Dit is kruimelwerk.

@Henri, klopt inderdaad. Je kunt beter met TRiple Double werken. Dit is niet veel.

0   0  
Blauwe Kei

Even iets anders. Wat ik nooit begrepen heb is dat men al begin seizoen bekend gemaakt heeft dat de sponsoren stoppen. Niet erg verstandig voor de merchandise en dus veel misgelopen inkomsten.

0   0  
Rutski

De afgelopen jaren legio sponsoren de deur uit gelopen. Als je ziet hoeveel Justin Goetzee en zijn team daar alweer van terug heeft gehaald, in een kort tijdsbestek terwijl NAC dramatisch voetbal speelt vind ik dat een knappe prestatie. Maar zoals bekend mag er op de supporterssites niet al te positief gedacht worden over resultaten die behaald worden binnen de club.

0   0  
@ Rutski

Amen!

0   0  
Flappy

Waar kan je die logo's uploaden dan?

0   0  
driekus

Om maar iets te noemen: Vorig jaar weinig borden (bijna leeg) aan het dak van de tribunes, nu helemaal vol, JG zijn werk denk ik zo.

0   0  
Youssef

@witlof
"Het juist hout gesneden", is nogal vaag?! Er is mijnsinziens geen " juiste hout", zakelijk gezien. Aanpak, commercieel instinct, karakterologische aspecten zijn niet uniform. Het enige wat je zou kunnen zeggen, dat er blijkbaar geen match was tussen jullie.
Jammer!

0   0  
witlof

@Youssef normaliter ben ik het volledig met je stelling eens. Ware het niet dat er te weinig matches zijn vanuit mijn zakelijk netwerk met JG. Waar onder ook diverse oudsponsoren die vanuit het NACse nooi benaderd zijn om terug te komen, daar men dacht zij nog gewoon sponsoren waren en degene die benaderd waren hadden geen match met JG. Dat moet natuurlijk geen graadmeter te zijn, beter gezegd de klik met het ameteuristisch handelende NAC is weg. Men heeft nog wel diverse seizoenkaaryen net als ik overigens.

0   0  
Flappy

@Henri

Wat een gelul!

PSV speelt ook met twee sponsors op het shirt, zelfs Barca doet dat.

Wel vind ik dat je de shirtssponsors beter kan bedienen met extra exposure ipv alleen de sponsornaam op het shirt plaatsen.

0   0  
Henri

@Driekus
Dat er weer borden aan het dak van de tribunes hangen is fantastisch. het gaat er echter wel om voor welke prijs ze daar hangen. Ten tijden van Mommers/Van den Dungen hing ook alles vol. Maar het waren vriendenprijsjes, men was vergeten de rekening te sturen, vergeten dat de rekening niet was betaald,vergeten dat het contract niet was verlengd etc. Nogmaals iets vol krijgen is op zich niet moeilijk. Iets vol krijgen voor stevige prijzen met een goede marge, daar gaat het om.

0   0  
Flappy

Leuk filmpje van alle Umbroshirts!

http://www.umbro.com/en-gb/blog/what-colour-is-love---the-winners-revealed/

0   0  
bou

@witlof nee hoor ik werk niet bij nac. Volgens mij zijn de meeste sponsors weggegaan dankzij omze disney man en probeert nac deze nu juist terug te halen??

0   0  
driekus

@ Henri.
Vele kleintjes maken een grote, althans dat is te hopen, ook wat betalingen betreft. En Mommers c.s., die tijd is voorbij, alleen bij onze Rote Baron Van Flieger nog steeds niet. Maar ook die werd uiteindelijk uit de lucht geschoten.

0   0  
Ed

Als ze nou ook de mogelijkheid zouden bieden om tegen iets hogere kosten ter compensatie vd hoofdsponsor (zeg €99, bedrijf betaalt toch wel) zo'n shirt ook daadwerkelijk te laten maken, zou NAC er ook nog aan kunnen verdienen. Voor bedrijven een leuk cadeautje voor werknemers dat zich door de reclame misschien zelfs terugverdient. Die happen dus wel toe. Dat betekent dus betaalde (!) exposure voor NAC en leuke reclame voor zo'n bedrijf. Daar staan alleen de drukkosten tegenover voor NAC (die toch wel in de prijs worden meegerekend). Of zitten hier haken en ogen aan? Lijkt me hoe dan ook best grappig om op die manier een bedrijf te promoten...

0   0  
Nicky

@ Ed

Leuk idee!

Bedrijf kan voor een bedrag zijn logo op t NAC shirt laten drukken... ik doe mee...

0   0  
oosterhout3

uuhm waarom kan dit niet werken?

op dit moment is juist het beste moment om onder de aandacht te brengen,,

online gokken mag nu in nederland vanaf 1 november ik zeg potentiele hoofdsponsoren?

0   0  
Ed

@Oosterhout3:

Klinkt opzich mooi, maar ben bang dat dat voor zulle bedrijven minder interessant is als de huidige resultaten zich blijven doorzetten. Bij verlies met een goksite als hoofdsponsor wordt die reclame volgens mij namelijk al vrij snel negatief, omdat het dan aan matchfixing kan worden gelinkt. Dat kan voor zo'n bedrijf dus uitlopen op een enorme pr-blumder. Maar ik ben geen marketingexpert -en gokbedrijven hopelijk ook niet- dus wellicht dat er een mooie samenwerking uit voortkomt!

0   0  
Hup Nac Breda

PABO we nemen u (w nac shirt) van voor en van achteren

Laad alle berichten na dit bericht in