Wij gaan niet opzij

Nieuwe column: Incident NAC 2.0

Afgelopen week ontvingen wij onderstaand verhaal van Stefan. Het is niet echt een column, maar wel recht uit het hart geschreven. En daarom delen wij hem met jullie. Zoals altijd geldt, dat de mening van de schrijver niet de mening van B-Side Rats hoeft te zijn. 
Sinds NAC-Roda JC ben ik ontzettend gefrustreerd over het gedrag van enkele stewards bij de invalide. Omdat hier enkele weken geleden het ‘probleem’ van de invalidenlift al eens is aangehaald, zou ik graag mijn verhaal doen. Over de reden waarom ik zondag enorm kwaad ben geworden. Dat kwam niet alleen door de spelers van NAC. Ik wil ook niet de zielenpiet uit gaan hangen. Maar nadat ik dik 8 jaar geleden mijn vader, broer en goede NAC-vriend na een vreselijk ongeluk ben kwijtgeraakt en ik sindsdien Sjaak (de vader van mijn NAC-vriend) begeleid naar NAC, wil ik graag via deze weg nog eens onder de aandacht brengen hoe moeilijk het leven van invalide personen en hun begeleiders vaak kan zijn. En dat het in dit geval haast wekelijks en eigenlijk al veel te lang aan de hand is bij onze geliefde club NAC. Ik hoop dat het liftprobleem snel opgelost kan worden. Aan het einde van het seizoen 2015/2016 maakte ik een vervelend incident mee bij NAC. Hoewel ik met mijn vriend al bijna het hele seizoen op het veld zat, omdat de lift weer eens kapot was, waren er tot die tijd eigenlijk verder geen problemen. Totdat het bijna aan het einde van het seizoen was. Zoals altijd ging ik in de rust naar Vak I, waar ik altijd mijn biertje in de gracht opdronk. Daarna wilde ik weer terug het veld op. Bij het veld aangekomen vroeg een vrouwelijke steward naar mijn kaart. Ik toonde mijn seizoenkaart, waarna mevrouw direct op zeer onvriendelijke toon vertelde: " JIJ KOMT HET VELD NIET MEER OP!" Blijkbaar had ik een begeleidingskaart moeten hebben. Daarop vertelde ik haar dat dat bij mij nooit bekend was. Ik vond het vreemd dat ik al meer dan tien wedstrijden zonder problemen het veld op kon. Daarop kregen we een flinke woordenwisseling, die redelijk uit de hand liep, omdat ik naar het veld wilde waar mijn invalide maat zat. Gelukkig kwam er toen een zeer oude, vriendelijke steward, die me begreep en mij toegang verleende naar het veld. Zondag 18 maart NAC-Roda. Rond de klok van 13.00 uur toeterde mijn invalide vriend op de claxon van zijn auto. (Hij heeft een aanpaste auto waar hij altijd zelf mee rijdt en daarbij is hij ook altijd mijn bob). In de auto rekenden we ons al helemaal rijk. Twente en Willem II hadden al punten verloren en Groningen stond toen al 1-0 achter tegen AZ. Bij het stadion aangekomen moesten we natuurlijk weer het veld op, omdat de lift alweer bijna het hele seizoen kapot is. (Té belachelijk voor woorden, daar we op normale wijze op de INVALIDENTRIBUNE horen te zitten en daar ook voor betalen. Al deze mensen hebben er niet voor gekozen om in een rolstoel naar NAC te kunnen gaan, maar de "keuze" bij NAC is nog steeds, en al vele jaren té lang, dat er een "lift" staat die gewoonweg NIET voldoet!! Terwijl de invaliden met hun begeleiders op deze tribune een soort van 'vaste' plaats willen creëren en daar ook hun sanitaire voorzieningen hebben. En, niet te vergeten en eigenlijk net zo belangrijk, vanaf deze plaatsen het veld stukken beter kunnen overzien dan achter de reclameborden aan de korte zijde van het veld....) Aan het einde van de wedstrijd maakte ik weer een vervelend incident mee met dezelfde vrouwelijke steward als een paar seizoenen eerder. NAC kreeg rond de 90e minuut nog een vrije trap op een mooie plek. Daarom ging ik staan, waarna de steward zei dat ik moest gaan zitten. Daarop antwoordde ik: "Dat maak ik zelf wel uit." De steward liep weg en ging naar de (hoofd)steward. Sinds de eerste aanvaring met de steward, is het tussen ons nooit meer goed gekomen. Daardoor maakte ik mezelf een beetje te druk richting deze steward. Na het laatste fluitsignaal was ik (met waarschijnlijk nog eens 18.000 personen) zeer teleurgesteld in de uitslag. De Roda-spelers kwamen logisch genoeg naar het uitvak om hun supporters te bedanken, waar ik met een armbeweging zwaaide en riep: "Succes in de Jupiler League." Hierop kwam de (hoofd)steward naar me toe en zei tegen mij: "Je gedraagt je te agressief." Dat is gewoon een vuil spelletje geweest met de vrouwelijke steward, die mij eens terug wilde pakken. Ik moest mijn ID-kaart afgeven en al mijn gegevens werden genoteerd. Ik was hier zeer verbaasd over. Ik vroeg aan die man of ik, als ik zo had gereageerd terwijl ik op de tribune had gezeten, ook een probleem had gehad. Blijkbaar mag ik me zo niet uiten als ik op het veld zit/sta. Hierop kregen wij ook een woordenwisseling. Ik vertelde tegen die man dat ik, net als iedere andere supporter, een 100% NAC hart heb. Daar horen emoties bij die ik, mondeling en zónder geweld, gewoon wil kunnen uiten! Dat we er niet voor kiezen om op het veld te staan. Daar worden wij neergezet omdat NAC of de gemeente te laks is om de lift te maken. Jullie kunnen niet voelen hoe de invaliden zich op dit moment voelen nu ze daar geplaatst worden. Dat doet pijn bij die mensen. Normaal gesproken gaan wij na de wedstrijd altijd naar de B-side in de gracht nog een biertje drinken, maar ik was zo boos dat wij gelijk naar huis zijn gegaan. Voor mij is het nog wachten op de brief, die ik van NAC ga krijgen. Het zal waarschijnlijk om een officiële waarschuwing gaan. Ik denk niet aan een stadionverbod. Ik ben momenteel énorm teleurgesteld in de B.V.O NAC. Ik ben teleurgesteld, omdat ze zulke stewards in dienst hebben en in de manier waarop ze op dit soort momenten met de invalide supporters en hun begeleiders omgaan. Een zéér teleurgestelde en geëmotioneerde NAC supporter.

Bron: B-Side Rats, Stefan

47 Reacties
0   0  
Boswachter

Kwaliteit van de stewards is dramatisch! Misschien kan kan Gijs je helpen?

0   0  
C.Rooswijk

Terug net als vroeger zoals de suppoosten in de KUIP!!!

0   0  
B

Depla een keer in een rolstoel naar NAC. Dan weet hij ook gelijk hoe die mensen behandeld worden.

Alles moet toch ook voor minder valide mensen te bereiken zijn.

Hadden beter geld in een lift kunnen steken ipv dat aqarium waar uitsupporters zitten.

0   0  
Deefje Vak G

ID opeisen, met welk recht?? Stewards zijn geen Bijzonder Opsporingsambtenaar (BOA) dus zij hebben niet zoveel op te eisen.
Sorry zeggen zou meer op z'n plaats zijn.........

0   0  
G00Ser

Ik vind het onbegrijpelijk dat ze die lift niet gewoon werkend krijgen en houden. Vraag in deze is denk ik wie ‘ze’ is. Recent stond er een artikel over de niet functionerende lift van NAC, waarbij het nogal overkwam als bureaucratisch getouwtrek wie de lift moet maken of vervangen. Triest dat hier minder valide supporters hinder van ondervingen.

Daarbij vind ik de veldplaatsen een beperkte oplossing, zicht is inderdaad matig en je wilt toch met vrienden zijn in plaats van geïsoleerd ergens anders moeten zitten.
Dan heb je tot slot de stewards die, op basis van bovenstaand verhaal, niet erg begripvol omgaan met de situatie. Daarbij vind ik dat je gelijk hebt met je uitspraak naar de Roda spelers, niks negatiefs aan om mensen succes te wensen, eerder sportief van je ;)

Anyway, ik vind dat NAC hier moet optreden omdat zij verantwoordelijk zijn voor het geboden alternatief en de stewards in deze. Daarnaast moet je als club dit soort dingen op orde hebben, ook al werkt de verhuurder mogelijk niet mee (lees; gemeente Breda).

Heb je al geprobeerd contact op te nemen met Goetzee? Ik meen dat hij vrij ontvankelijk is voor dit soort dingen.

0   0  
BredaBeatrix

Ik heb hier laatst al mijn mening geplaatst over de lakse manier waarop Goetzee en vrienden met gehandicapten omgaan. Zum kotsen...

Stefan, ik ken je ook al een jaar of 10 als intens meelevende supporter. Nooit over het randje, maar wel eerlijk en vol strijd. Ik ben net als jij een beetje klaar met de ‘rubbere stoeptegel generatie’ die bang is voor iedere vorm van emotie en dat met regels en bureaucratie denkt ‘op te lossen’. Over het gehandicapten pesten maar niet te spreken.

Daarbij komt nog: sommige stewards hebben thuis niets te zeggen en mogen zich dan 1 keer in de 2 weken het baasje voelen. Helaas over de rug van anderen. Mensen die kei hard werken om iedere 14 dagen hun hard verdiende centen uit te geven in een betonnen bak met gras. Er is geen mooiere club dan NAC, maar als bedrijf zijn er tienduizend die het beter doen.

0   0  
van "taajlaand

Gods geklaagd dat dit nog bij NAC kan gebeuren!
Heb zelf een paar keer het "genoegen" gehad om als begeleider van bovenstaande invalide supporter mee het stadion in te gaan, en daarmee op het veld moest plaats nemen.
Be-la-ge-lijke "organisatie" rondom deze monder valide NAC supporters.
Seizoenskaarthouders die door LAKS gedrag van gemeente EN NAC, al járen niet normaal gebruik kunnen maken van de lift bij hun tribune.
Verbazingwekkend dat deze personen, die al zo veel moeten missen, regelmatig op het veld MOETEN plaats nemen en daar STUKKEN mindef kunnen volgen, en niet normaal meer nasr hun toiletten kunnen!!!

Daarnaast schrijft de begeleider van bovenstaande brief hierbij ook nog eens dat supportersgedrag, net zoals ALLE tribune supporters bij de wedstrijd tonen op het veld 'bestraft' wordt..
Te gek voor woorden!!!
Ban enkele bekende getuigen gehoord dat er geen gekke woorden of absurt taalgebruik naar voren is gekomen richting scheids en of Roda spelers.

NAC moet zich op alle fronten diep schamen dat bovenstaande situatie heeft kunnen gebeuren en ik verbaas me er ook al veel te lang over dat er niets maar dan ook niets fatsoenlijks gedaan wordt aan deze invalide lift!!

Ja sorry, ook ik ben boos, zeker als je na het bericht pas geleden in de Stem en nu het verhaal hierboven leest.

NAC, GA ASTUMBLIEF EENS WAT AAN DEZE LIFT DOEN!!!!, en ik ga er van uit dat Stefan hier geen nadelige gevolgen van gaat ondervinden.
Zou, nogmaals, te zot voor woorden zijn!!!!

0   0  
Kinderkoppie

Je kan een officiële klacht bij NAC wegleggen, maar dat heb ik wel eens gedaan na in mijn ogen (en die van velen met mij) onterechte actie van een steward. Heb na een aantal weken gevraagd hoe het mijn klacht stond. Kreeg te horen dat ze er me bezig waren. Maand later weer niks gehoord. Wederom gebeld, wederom het zelfde riedeltje, “ we zijn er mee bezig”, daarna nooit meer iets van vernomen. Ook geen zin meer gehad om nogmaals iets richting NAC te doen. Dus een officiële klacht is ook niet de oplossing ben ik bang ☹️

0   0  
Spion

Ik weet nog toen ik voor het Rode Kruis stond dat we halsbrekende toeren uitgehaald hebben om mensen naar beneden te krijgen. We hebben zelfs een keer de brandweer er bij moeten halen. Sindsdien is er weinig veranderd waarschijnlijk omdat de lift verouderd is en er geen geld voor beschikbaar is om hem te maken.
Ik snap wel dat je je als supporter laat gaan en persoonlijk heb ik er ook begrip voor maar mensen zien je met je arm zwaaien en iets roepen (wat best verkeerd opgevat kan worden) terwijl je toch moet weten dat je daar in de "picture" staat en je er juist van bewust moet zijn dat je daar een voorbeeldfunctie hebt naar andere supporters.

0   0  
Breda

Zal wel inzet zijn tussen gemeente en club. Gemeente doet niks (zij zijn eigenaar) en NAC zal niet voor de kosten willen opdraaien die voor de stadioneigenaar zjjn. En dan ben je dus de lul.

Over die stewards. Regelneukers zijn overal. En die vinden het vaak leuk om zich te laten gelden. Armgebaren op het veld bevindt je je in ieder geval in goed gezelschap. Jij een SV dan Vreven ook. Haha

Nee maar zonder dollen. Dit kan natuurlijk niet. Zet 1 steward neer die van de hoed en de rand weet en speciale instructies heeft.

0   0  
Eljé

Misschien de naam van het bedrijf dat deze lift in onderhoud heeft/zou moeten hebben, eens noemen?

0   0  
Boswachter

Beveiliging bij nac is sowieso van n triest niveau. NAC weet dat zelf ook. Maar zit aan n contract vast.

0   0  
Han Mulders

Echt diep triest dat NAC dat lift-probleem niet gewoon oplost. In zowat elk gebouw hangt een lift en bij NAC krijgen we het weer niet voor elkaar, wat een amateuristisch gepruts. Wellicht is het goed als de Loco's er eens een spandoek aan wijden. Aangezien dit al tijden speelt en er helemaal niks verandert lijkt me wat meer drang wel op zijn plaats. Het gaat godver maar om enkele tienduizenden euro's, aftikken en klaar. Als er uit nood en onkunde op het allerlaatste moment een prutskeeper gehaald moet worden kan de hoofdprijs wel betaald worden. En anders met de pet rond voor een wedstrijd, dan kom je ook al een heel eind. Als je weet wat een gedoe het is voor gehandicapten om überhaupt naar NAC te komen is wat meer respect voor deze mensen wel op zijn plaats.

En dan die stewards, er zijn goede bij maar ook heule slechte. Tegen feyenoord ging er weer een bal rond op vak G tijdens de wedstrijd. Super irritant, je zult zien dat je ongemerkt die bal op je pan krijgt terwijl je net een slok bier neemt. Een kerel ving dus die bal en legde hem onder zijn stoel, zodat er niet meer mee gegooid werd. Komt er zo'n koekenbakker van een steward naar hem toe om een foto te maken van zijn SCC en de bal in te nemen. De wedstrijd ervoor rent er een Ier het veld op en vervolgens duurde het tergend lang voordat de heren stewards in actie kwamen. Ga godver gewoon boeven vangen in plaats van goedwillende supporters irriteren met misplaatst haantjesgedrag :-)

0   0  
j.d. BSIDE

Het is de geldingsdrang van mensen versus gastvrijheid.
Dacht dat we met normalisering bezig waren......

0   0  
Arie

Ik vind de reactie hierboven allen beschaafd, veel te beschaafd als je het mij vraagt.
Hoe kunnen die mensen godverdomme al jaren op zo'n kutplek moeten plaatsnemen dat ze geen flikker zien, als aapjes worden weggezet en niet eens fatsoenlijk naar het sanitair kunnen? Ik wist de ernst van dit hele verhaal tot voor kort niet/nauwelijks.
Mijn handen beginnen aan alle kanten te jeuken om Depla, Goetzee en de firma Lift met de koppen op tafel te slaan in een cel, zonder brood en water, waarvan de sleutel pas weer in het slot gaat als men tot een duurzame oplossing gekomen is.
Die 3 wijzen al jaren naar elkaar, want zo doet zulk volk dat, en ondertussen kunnen deze mensen er in stikken. Dat ze uberhaupt nog gaan verdient al een standbeeld.

0   0  
van "taajlaand

Hoi Spion.

Waarom moet een rolstoelbegeleider die op een plaats staat waar hij NIET thuis hoort een voorbeeld zijn voor zijn voor andere supporters?
Deze mensen helpen de minder validen waar dat nodig is en zijn voor de rest net zo fantiek met het supporteren van NAC als (hoogstwaarschijnlijk) jij en nog eens een stuk of 18000 NAC supporters die in woord en soms gebaar, zonder fysiek gebruik hun gevoelens uiten.
Als jij elke wedstrijd steeds twee keer drie kwartier in stilte naar de verrichtingen van de spelers in het geel/zwart kan gaan zitten kijken, nodig ik je bij deze uit om eens een wedstrijdje bij één van de rolstoelers, op het veld, wat niet je vaste plaats is en je ook niet voor betaald hebt, te gaan zitten.

0   0  
van "taajlaand

Sorry voor rare eerste en te lange laatste zin.

0   0  
TpT

De invalidenlift moet gewoon werken. Punt. Van dit soort pappen en nathouden oplossingen komt uiteindelijk alleen maar ellende. Voor de betreffende supporters, stewards die niet weten wat ze moeten en uiteindelijk voor de club zelf.

De gemeente, NAC en het stadion is al jaren een combinatie die niet werkt maar dit is toch wel erg schrijnend.

0   0  
GinnekenGabber

Echt schande!!!! Dan heb je er ook nog voor betaald ook.

De afstand tussen nac en supporter word groter en groter.

Je moet betalen je smoel houwen en geld opmaken.

0   0  
dikke dude

Met verbazing lees ik hoe hier tekeer wordt gegaan op de stewards. Zowel door die gefrustreerde auteur van het artikel als door de reaguurders. Schaam je hartstikke kapot. Terwijl wij biertjes drinken en de wedstrijd kijken, gaan zij vrijwillig nuchter naar onze koppen kijken en ons getier aanhoren. Tegen vergoeding van een kop koffie en een worstenbroodje, om NAC te helpen. Wat doen jullie om NAC te helpen? En dan deze mensen zo afzeiken.

Ja, de gemeente (eigenaar stadion) of NAC moet de lift fixen. Helemaal gelijk. In modern stadion horen goede faciliteiten voor gehandicapten. Dit is al jaren zo en is niet de schuld van stewards.

Ik lees vooral een gefrustreerd mannetje dat vind dat regels niet op hem va toepassing zijn omdat hij rolstoelbegeleider is. Lijkt me niet meer dan normaal dat een steward wat vragen stelt als je vanuit de gracht in de rust het veld op wilt. Dat was al reden voor jou voor een confrontatie. Na roda sta je op een paar meter van spelers tegenstanders(zonder hek of gracht ertussen) agressieve gebaren te maken. Steward vraagt je wat rustiger aan te doen en krijgt weer grote bek.

Begrijp dat situatie klote is, maar richt je op de juiste persoon en niet op die paar laatste vrijwilligers die we nog hebben

0   0  
BijnaWeekend!

Kunnen we geen lift crowdfunden?
Als je op de gemeente en NAC moet wachten kunnen we beter een stairway to heaven aanvragen.

0   0  
Rijense naccers

Met een beetje geluk mocht je naast Vreven zitten:)

0   0  
Franske 81

Vreselijk slecht allemaal,
Maar had dit verhaal niet veel korte (-r) kunnen worden samengevat..?

0   0  
Monkeyrocker

Goed idee, en als NAC en de gemeente er eindelijk uit zijn wie hier verantwoordelijk voor is kunnen ze het voorgeschoten geld van ons storten aan Samen voor NAC.

0   0  
Monkeyrocker

Bovenstaande reactie was @bijnaweekend !

0   0  
Die ne gast

Als je zo snel telkens een woordenwisseling krijgt, moet je misschien ook eens naar jezelf kijken?

Neemt niet weg dat de situatie rondom de invaliden lift natuurlijk schandalig is.

0   0  
RamOn

@ dikke dure

Tuurlijk moet je blij zijn met vrijwilligers, echter staan hun er vrijwillig.
Deze mensen betalen voor een plek en willen daar zitten en zich gedragen net als alle andere supporters. Ik snap dat je gefrustreerd bent als dat niet meer kan. Een tijd geleden mochten we op de B-side niet meer op de trappen staan en moesten we een meter opzij. Dit was voor vele al een grote opgave (ook ik vond dat niks) laat staan als je naar het veld gestuurd wordt en je je ook nog eens anders zou moeten gedragen.
Ik zou serieus niet meer gaan, NAC wil je zien met de beleving vanuit de supporters en er onderdeel van zijn.
Regel gewoon dat die lift het doet, iedereen blij.

0   0  
076Mike

Als NAC en de gemeente dit niet oppakken.. Wat IMO echt te schandalig voor woorden is!

Moet binnen de vaste 15.000 echte supporters toch wel ergens iemand te vinden zijn die contacten heeft binnen de "liftwereld"?

Die dan met bijv. SamenVoorNAC en het desbetreffende liftbedrijf tot een oplossing kunnen komen..

Ik schets: die lift wordt gesponsord en die sponsoring wordt door het liftbedrijf in 10 jaar afgeschreven.. Dan zijn voor hun de kosten bijna nihiel.. NAC heeft een werkende lift.. Mindervalide supporters blij.. Chagerijnige stuwards blij.. Zij de komende 10 jaar een mooi reclamebord aan de lange zijde..

WinWinWin

0   0  
Nachoreca1

2017/2018 zaten we toch aardig in de lift.... maar de serieus; dit klinkt weer ongelooflijk amateuristisch en slecht. Maken dat ding godver! En mensen in een uniform of hesje zijn vaak gepest vroeger....

0   0  
Van "taajlaand

Hoi dikke dude,

"Gelukkig", naast vele personen hier als reaguurder, en de briefschrijver hebben we nu nog een gefrustreerde bezoeker.....
En die heet "dikke dude", pleiter voor de 'onschuldige' suppoost, die zowel vóór de wedstrijd, als ná de rust bij een stuk of 20 personen (die haast wekelijks ook een paar gezellige uurkes vooraf moeten missen om hun geliefde vriend, partner of familielid het veld op 'mogen' duwen.....) pasjes en kaartjes moet controlleren omdat ze op een NIET GEWILDE plaats zitten
En dit alles zonder koffie en worsenbroodje.......

Maar lees het verhaal nog even door dude, en vertel mij dan nog maar wélke suppoosten hij allemaal nog meer aanvalt.
Ook ik waardeer haast elke vrijwilliger, in welke functie dan ook, maar jij wil de strekking niet begrijpen.
Jou goed recht.

En nee: iki schaam me niet harstikke kapot.
Ik baal al vier/vijf jaar lang van deze situatie, omdat ik dit ook al eens ondervonden heb.
Zelfs op de lange zijde, naast de dug-out nog commentaar krijgen, maar dan van het publiek op de hoofd tribune.
Ik mocht niet gaan staan toen, want stond enkele seconden voor een tribunezitter voor de neus.....
Ja, en dat is al weer 4 jaar geleden.
Maar laten we maar niet meer gefrustreed doen joh............slechts een liftje kapot......

0   0  
Willemf5

Nou Stefan, als je het veld op loopt mag je wel wat vriendelijker zijn tegen de stewards. En vervolgens Roda spelers gaan naschreeuwen is ook niet echt de bedoeling als je daar staat. Ik hoop dat je dat zelf ook wel begrijpt...

De kapotte lift is bagger, maar meneer Stefan mag ook wel eens in de spiegel kijken.

0   0  
dikke dude

Lieve van taailand,
Wat een domme reactie. Kennelijk moeite met begrijpend lezen. Je slaat compleet de plank mis. Neem een slokje koffie en lees ff terug.
Er zijn verschillende zaken die je moet scheiden wil je een oplossing zoeken. Je lijkt zelf meer van het type vooral schelden, populair mensen naar de mond lullen en 'die ander heeft het gedaan'. Zo kom je er in de grote mensen wereld niet.

1) gemeente/NAC moeten lift fixen. Wie dat moet doen is het discussiepunt. Hadden dit voor gemeenteraad beter op tafel moeten leggen (zeggen dat gemeente maar voorschiet en dan met NAC discussie aangaan wie bonnetje oppakt). Voor verkiezingen had geen partij hier tegen durven zijn (gehandicapten), nu wordt het lastiger. Schuld dat dit nog niet geregeld is voor zowel NAC (gastheer) als gemeente (verhuurder). Niet de steward.

2) er zijn velen partijen die de regels in het stadion maken (KNVB, gemeente, NAC, brandweer). Dat er af en toe mierenneukende regels bij zitten klopt. Dat sommige regels tegenstrijdig zijn klopt. Maar stewards maken die regels niet.

3) enige waar je steward op aan kan kijken is of hij/zij de opgelegde regels volgt (zover ik in verhaal kon lezen wel). Of dat vervolgens met voldoende glimlach gebeurd en of die vrijwilliger Zijne hoogheid Taajland wel met voldoende nederigheid en respect toespreekt is totaal irrelevant. Als je het beter kunt ga je er zelf maar staan.

Je kunt je beklagen over de lift (als het je echt zo aangrijpt als je hier voorstelt denk ik dat je allang wat mails hebt gestuurd naar NAC en de gemeente he, iets anders zou hypocriet zijn natuurlijk en dat ben jij niet). Je kunt je beklagen over de regels (succes met de papiermolen). Maar degenen die zeiken op vrijwilligers zijn meestal de laatsten om zelf stapje extra te zetten.

0   0  
Monkeyrocker

@dikke dude

Dit typen die iemand in een rolstoel begeleid, serieus ?

"Maar degenen die zeiken op vrijwilligers zijn meestal de laatsten om zelf stapje extra te zetten."

0   0  
Van "taajlaand

Hoi dikke dude,

Bedankt voor je lieve reactie, en je mensenkennis.

Dank zij jou weet ik nu gelukkig wat voor type persoon ik ben.

Jammer dat je met al je inzicht van de mens niet wat meer hebt gedaan in het verleden, want dan waren er geen problemen meer en misschien wel totale vrede in de wereld.

Welgemeende groeten,

"Zijne hoogheid Taajlaand".

En dan sluit ik nu hiebij deze discussie af als je het niet erg vindt....

0   0  
joop

ik ben al ruim 40 jaar lid en ik vindt het gewoonweg niet goed hoe nac met mensen met een beperking omgaat dat moet veel beter kunnen we zijn allemaal supporter env dan moet niet uitmaken wat of hoe je bent

0   0  
Jurist

Verbazingwekkend hoe 1) die lift al zo ontzettend lang kapot is, 2) dat NAC die lift niet gewoon laat maken en de rekening naar de gemeente stuurt (of ze hebben dat onderhoud ook "op z'n mommers" geregeld), 3) een steward zo ontzettend haatdragend kan reageren naar een rolstoelbegeleider die gedwongen het veld op moet en 4) hoe NAC hier waarschijnlijk in meegaat door de boze briefschrijver een tik op de vingers te geven.

Natuurlijk heeft ieder verhaal twee kanten en kan je nu net die steward treffen die al bang wordt van een muis en daardoor zo in de verdediging schiet. Maar he ..... Wordt dan geen steward bij een voetbalclub!

Als NAC even belt, dan zoeken we vanmiddag nog uit wie er voor die lift moet dokken en regelen we dat voor de laatste thuiswedstrijd nog ...

0   0  
Des NACs

Een werkende lift en stewards die zich gedragen horen bij fatsoenlijk gastheerschap. Punt! Neem aan dat de clubraad dit aanhangig gaat maken.

0   0  
Geel Zwart Hart

NAC reageert nauwelijks op terechte klachten waarvan dit er zeker eentje is. Kunnen ze een klacht ongegrond verklaren reageert men wel.
Op de b-side is me opgevallen dat de trappen druk bezet zijn omdat het op de gewoneplaatsen geen plaats meer is (dus men verkoopt te veel kaarten).
Diverse mensen die al erg lange tijd gaan hebben hierover een officiele klacht ingediend.... Resultaat geen reactie.

0   0  
BredaBeatrix

@ dikke dude
Wel grappig dat jij via 3 verschillende devices inlogt om jezelf duimpjes omhoog te geven. 1 voor de desktop, 1 voor je tablet en 1 op je telefoon.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een dikke heb zien helpen om de rolstoelgebruikers naar hun plaats te brengen, laat staan om hun po leeg te gooien. Dus je kan typen wat je wilt, maar steek je handen eens uit de mouwen dude.

0   0  
dikke dude

Breda beatrix
Wat een trieste bedoeling dat je er zelfs aan denkt. Volgens mij gaat het om geven mening en niet om duimpjes. Kleutertje. Niveautje opzoeken waarop je meekan? Geen duimpje voor je over maar een dikke middelvinger

0   0  
Fred1

Helaas is er bij NAC nog heel veel wat in het “vergeetboekje” is geraakt en waarbij de boel de boel gelaten wordt . Ik noem het altijd de “ mosterd na de maaltijd “ mentaliteit , ik erger me er ook mateloos aan .
Ik laat in het midden of meneer Stefan 100% het gelijk aan zijn kant heeft , het verhaal zal wel twee kanten hebben , maar voetbal is emotie en emotie moet je kunnen uiten . Ik heb destijds in de bestuurskamers die kale rotzak Mulder ook gewoon netjes gezegd dat hij een marchandeur is , geen stemverheffing , geen geweld , maar het was wel mijn mening en die ventileer ik . We leven in een vrij land met vrijheid van meningsuiting . Ik vind dat je aan de kant van een veld ook best verbaal je emotie mag tonen , da5 doen d mensen die net achter die plekken op de tribune zitten namelijk ook .
Zolang er geen geweld wordt gebruikt en er niet met enge ziektes wordt gestrooid vind ik dat er metbemotie niks mis is .
Maar we worden steeds meer in een keurslijf gestopt en zelfs een trainer mag na de zoveelste naaistreek niks meer zeggen .
Bij Roda had ik gasten van FC Antwerp bij me die zich kapot schrokken van de partijdige arbitrage en het feit dat een Limbo een Limbo club mag fluiten, ze verbaasden zich erover dat het publiek zo rustig bleef , en dan is emotie zeker na zo'n wedstrijd ook niet raar , emotie wordt niet anders als je op een andere plek staat of in een rolstoel zit denk ik met mijn beperkte verstand .
Maar ik heb ook de indruk dat dit niet goed meer begrepen wordt en dat Stewards niet goed gebrieft worden , geen enkel benul hebben van de belangen en het verschil tussen emotie en agressiviteit niet uit elkaar kunnen houden . ( gebrek aan opleiding en begeleiding ? )
We hebben het nu over een invalidelift die al tijden kapot is en waar geen flikker aan wordt gedaan, maar ik zie het meer als een structurele organisatorische tekortkoming en dat zie je structureel terug .
Het zijn soms kleine dingen , maar bijvoorbeeld een biervat nog aan moeten sluiten als het al lang rust is , koffie of thee die dan nog moet komen , personeel wat niet tijdig aanwezig is . ( waarschijnlijk staan ze zelf ook voetbal te kijken , ik weet het niet )
Ten opzichte van bovenstaande is het een futiliteit maar het heeft alles te maken met instelling , gemakzucht, professionaliteit en hospitality en daarom zal het ook nooit veranderen vrees ik .
Het is vaak klote.

0   0  
WW

Dat er over en weer in de communicatie tussen scribent column en stewards vast zaken voor verbetering vatbaar waren (wederzijdse beleefdheid, vriendelijkheid) neem ik graag voor waar aan, maar vind ik even minder interessant.

Het gaat in essentie om maar een paar dingen:
1. Die lift doet het niet;
2. Regels zijn niet eenduidig waardoor het voor stewards onmogelijk is eenduidig te communiceren (zie reactie Dikke Dude 27 maart, 2018 - 10:31 punt 2 en 3);
3. Dit zijn voortwoekerende, al langer bestaande issues dus een veilige conclusie is dat niemand de verantwoordelijkheid voelt of noodzaak ziet hierin verbetering aan te brengen. Ik heb het nu zeker niet alleen over NAC.

1. Laat gewoon die lift repareren. Is er al een diagnose gesteld wat het probleem nu eigenlijk is en hoeveel reparatie gaat kosten, of moet er mogelijk een nieuwe lift komen? Of is dit in iemands bureaula blijven liggen? NAC en gemeente moeten even om de tafel om te kijken wie de rekening gaat betalen voor het repareren van die lift, en/of hou t.b.v. de financiering desnoods enkele leuke ludieke acties bij sponsors of supporters: voor het NAC Museum ben ikzelf met Rinu Heimans bij wijze van sponsortocht naar Cambuur gefietst voor de wedstrijd Cambuur - NAC. Bracht een leuke cent op. Hoe je je mindervalide medemens behandelt wijst mijns inziens op een vorm van beschaving: hoe beter je dat doet, hoe beschaafder je bent. Die beschaving ontbreekt nu dus volkomen. Ik vind het eigenlijk te banaal voor woorden dat er niks gebeurt.

2. Regels zijn niet eenduidig. De stewards maken de regels niet. Ik neem nu even aan dat de stewards intern bij NAC bij hun manager erover geklaagd hebben dat ze elkaar tegensprekende regels moeten handhaven. Dat gaat dus niet en dat gaat dus geheid problemen opleveren in de communicatie naar supporters. Klopt allemaal als een bus. Waarom heeft diegene binnen NAC, de betaalde kracht met ongetwijfeld "manager" in zijn functietitel, dan niet de moeite genomen die regelgevende instanties in 1 kamertje aan een vergadertafel te krijgen en te zeggen "beste instanties, als we al jullie regels moeten opvolgen komen we in de problemen want bijv. regel x en regel y spreken elkaar tegen. Hoe gaan we dit oplossen?"
Zolang die oplossing er niet is, neemt de manager van NAC die verantwoordelijk is zijn verantwoording, en zegt welke regels wel en welke noodgedwongen niet nageleefd worden. Dit alles is tot op heden blijkbaar dus nog niet gebeurd.

3. Dit verhaal ademt de sfeer van afschuiven van verantwoordelijkheden. Niemand die zich verantwoordelijk voelt en even het voortouw neemt. Ik heb het nu niet over supporters of stewards, maar degenen die werkelijk wat in de melk te brokkelen hebben. Bij NAC, gemeente, KNVB, en al die regelgevende instanties die blijkbaar de regels in het stadion bepalen. Ze moeten gewoon zorgen voor een werkbare situatie, in alle opzichten: zoals eenduidige regels zodat een stewardorganisatie met 1 mond kan praten en zoals een werkende invalidelift.

Het is allemaal geen rocket science, maar dat dit blijkbaar maar door eikelt geeft toch te denken. Ik moet dan ook helaas ver mee gaan in de conclusie van Fred1 hierboven. En dat stemt treurig. Ik had onderhand beter verwacht van NAC, hoewel NAC niet de enige "schuldige" is. Maar als ik de verantwoordelijk manager bij NAC was, dan hoefde een rolstoeler echt niet langdurig uit te wijken naar een andere plaats omdat een fucking liftje veel te vaak niet werkt. Jezusmina.

0   0  
Dutchbird

Je hebt van die mensen die normaal best aardig zijn maar compleet veranderen zodra ze een uniformpje of hesje krijgen aangereikt en daardoor denken dat ze politieagent eerste klas zijn geworden.

0   0  
Stefannac1989

Net terug van het gesprek bij NAC. Gijs (supporters coördinator) was hier ook bij fijn ontvangen en een zeer prettig gesprek gehad. Ze hadden me brief al gelezen en begrepen me zeer goed alles in uitgesproken en kreeg ook gelijk. Het verhaal van de lift wordt opgepakt door NAC. Iedereen bedankt voor de reactie hier.

0   0  
WW

Goed om te horen Stefan!
En je hebt het goed aangepakt vind ik.
De situatie met de lift is al veel langer bekend, bekend moet ook zijn dat plaatsen aan de korte zijde achter een reclamebord inferieur zijn (qua zicht op het veld) aan een plekje op de lange zijde oftewel de rolstoelers worden (al veel te lang) afgescheept: dan moet af & toe de knuppel maar in het hoenderhok om zaken geregeld te krijgen. Met je verhaal lijk je blijkbaar de juiste snaar geraakt te hebben, gezien je prettige gesprek.

Mooi!

En nog mooier is het als NAC hieruit een les trekt en gewoon eens wat pro-actiever wordt in deze dingen. Je kan het niet maken voor langere tijd een situatie als een kapotte rolstoellift maar te laten door-eikelen: je scheept die mensen af met een slechtere plek en je toont jezelf bijzonder weinig daadkrachtig. Een kapotte lift moet gewoon binnen een week gemaakt zijn, klaar; stel dat er zeldzame onderdelen besteld moeten worden dan kan ik me nog voorstellen dat er een maandje overheen gaat, maar dit was/is gewoon belachelijk.

0   0  
van "taajlaand

Hoi Stefannac,

Mooi dat het goed is afgelopen en jou probleem hiermee is verholpen.
Fijn dat de supporters coördinators ook wilden inzien dat heel deze situatie, zowel voor invaliden als suppoosten verre van ideaal is.
Natuurlijk moet het mogelijk zijn om de lift draaiende te houden, en ook ik denk net als WW dat NAC een beetje is wakker geschud dior jou verhaal en je hiermee dus wat bereikt hebt voor Sjaak en alle mede gebruikers van de lift.

0   0  
BredaBeatrix

NAC zit in de lift!

Laad alle berichten na dit bericht in