Wij gaan niet opzij

"Iedereen houdt van het avondje NAC"

Addo Sprangers van De Bode heeft een goeie week geleden in die krant mooi leesvoer neergeschreven in een stuk over de bevlogenheid van enkele sponsoren bij ons NAC die stuk voor stuk GeelZwart gekleurd zijn van binnen. Een vermakelijke 1-op-1 overgenomen vind je hieronder.   "Het Avondje NAC is al decennia lang befaamd en berucht in heel Nederland. In het knusse stadion aan de Beatrixstraat werden de fundamenten gelegd voor een beleving die sinds de verhuizing in 1996 ook is overgewaaid naar het huidige Rat Verlegh Stadion. De B-Side, Vak-G en F7 staan bekend als de absolute aanjagers, maar zeker zo bevlogen zijn de sponsoren in de VIP-boxen. Een impressie. Met acht ondernemers huren ze samen al jaren een box in het stadion van NAC. Omdat ze de club een meer dan warm hart toedragen en omdat ze het onderling prima kunnen vinden. Een uur voor aanvang van de wedstrijd NAC-Go Ahead Eagles komen de sponsoren en de door hen uitgenodigde vrienden en relaties langzaam maar zeker de box binnendruppelen. Alleen sponsor Ad Dubbelman van Dubbelman Container Transporten uit Lage Zwaluwe is er vandaag niet bij. Hij heeft verplichtingen elders. Er worden handen geschud en joviale begroetingen uitgewisseld. De eerste pilsjes vinden inmiddels hun weg naar de dorstige kelen. Ook dat hoort bij NAC. Net als mindere sportieve prestaties trouwens. Sterker nog: wil NAC zicht houden op het rechtstreeks behoud van het eredivisieschap, dan moet er vanavond toch echt gewonnen worden. Lust en leven Dankzij één speler, Demy de Zeeuw, heeft ondernemer Michael van Haperen daar wel vertrouwen in. Zijn vader, Ton van Haperen, van Van Haperen Dakbedekkingen uit Breda, geldt als de grote regelaar in de box. NAC is zijn lust en zijn leven. Dat geldt ook voor Michael. “De hele familie is supporter van NAC. Als kleine jongen ging ik al mee met mijn vader en inmiddels neem ik mijn eigen kleine jongen mee. Al in een heel vroeg stadium zijn we met ons bedrijf sponsor geworden bij NAC. Eerst met gewone stoelen, totdat we samen met acht ondernemers op het idee kwamen om een box te nemen.” Het is volgens Van Haperen een schot in de roos. “Wij ontvangen in de box regelmatig relaties vanuit de Randstad tot aan België toe, voor wie het Avondje NAC echt uniek is. Een klant voelt zich in de box bovendien toch net iets meer VIP dan op een gewoon stoeltje.” NAC-hart Ondernemer Martin van Leeuwen is eigenaar van de Van Leeuwen Groep uit Breda, een bedrijf dat is gespecialiseerd in gevelrenovatie en -restauratie. Hij is naar eigen zeggen al zeker een jaar of twintig supporter van NAC. Als sponsor beleeft hij het Avondje NAC graag in de box, samen met zijn collega-ondernemers en klanten en relaties. “Altijd gezellig,” vindt Van Leeuwen. Dat moet het in zijn ogen ook vooral blijven. “Dat NAC een slecht seizoen beleeft, daar worden we natuurlijk niet vrolijk van. Ik hoop iedere wedstrijd dat NAC wint, maar als dat toevallig niet gebeurt maken we er toch een feestje van. Mocht NAC onverhoopt degraderen, dan gaan we het Avondje NAC ook echt niet anders inrichten. Sommigen zullen misschien anders roepen, maar dat geloof ik niet. Iedereen heeft een heel groot NAC-hart.” Financier Jaap van den Berg van Kids Wonderland uit Molenschot belandde via een vriendenploeg die het Nederlands Elftal volgde ook bij NAC. Inmiddels is hij al zo’n veertien jaar als sponsor aan de club verbonden en heeft hij NAC ook als financier de helpende hand toegestoken. Net als de andere ondernemers is hij blij met de box in het Rat Verlegh Stadion. “Het voetbal is voor mij belangrijk, ook al is het misschien niet altijd zo goed. Zeker zo belangrijk zijn de mensen die ik hier elke thuiswedstrijd in de box ontmoet. Ik reken ze inmiddels echt tot mijn vriendenkring.” De kans dat NAC het gaat redden in de strijd om het rechtstreekse behoud van het eredivisieschap schat hij op 25 procent. “De nacompetitie is bijna onvermijdelijk (ondertussen staan de zaken er tóch wel wat anders voor in het NACse voordeel, zo lijkt het; BSR). Of er moet een wonder gebeuren. Een stad als Breda zonder eredivisievoetbal kan ik me echter niet indenken.” Entourage Die mening is ook Thijs van Nunen toegedaan, de eigenaar van onder meer recreatiepark ’t Haasje. Veel fans zullen zich nog de traditionele oefenwedstrijden kunnen herinneren die er in de aanloop naar een nieuw voetbalseizoen jarenlang warden gespeeld tussen NAC en een streekelftal. “Door mijn drukke bedrijf ben ik daarna een tijdje uit zicht geweest,” vertelt Van Nunen. Inmiddels echter is hij alweer zo’n jaar of vijftien als sponsor aan NAC verbonden. De eerste jaren nam hij steevast een aantal business seats af, tegenwoordig is hij dus thuis in de VIP-box. “Een stuk gezelliger,” zegt hij. Dat is ook zijn belangrijkste beweegreden om mee te doen aan het huren van de box. “Ik doe het meer nog omdat ik het privé leuk vind dan uit zakelijke belangen,” aldus Thijs van Nunen. Toch ontvangt hij regelmatig relaties in de box. “Gasten uit Rotterdam, Den Haag en Utrecht bijvoorbeeld. Wat dat betreft is het natuurlijk wel belangrijk dat NAC in de eredivisie blijft spelen. Voor een Jupiler League-wedstrijd komen mijn klanten niet naar NAC. Ik denk echter dat NAC het dit jaar wel gaat redden. En zeg nou zelf: met deze entourage hoort NAC toch gewoon thuis in de eredivisie? Welke club heeft nou zo’n publiek?” Relatiebeheer Martin van Hooijdonk is eigenaar van Zandberg BV, een loodgietersbedrijf dat ook actief is op het gebied van aangepaste woningen. Als 14-jarige ging hij in het oude stadion aan de Beatrixstraat al met zijn vader naar NAC, vertelt hij. “Later bezocht ik ook uitwedstrijden. Vanuit mijn bedrijf ben ik vervolgens ook sponsor geworden en nam ik business seats om mijn relaties te kunnen ontvangen. Relatiebeheer is belangrijk. Hier in de box worden mensen goed ontvangen, je ziet ze gewoon genieten van het Avondje NAC. NAC mag dan misschien een slecht seizoen beleven, de gezelligheid onderling hier is ongekend. Winnen of verliezen, het is altijd feest. Winnen? Dan is het dubbel feest!” Stamkroeg Dat acht tot tien keer per jaar een heuse zanger zijn opwachting maakt in de box, draagt aan dat laatste behoorlijk bij. “Met ook telkens dezelfde dames achter de bar kun je eigenlijk wel spreken van een Eigen stamkroeg in het NAC-stadion,” zegt ondernemer Hans van Baal van Stukadoorsbedrijf Van Baal uit Rijsbergen. Zestien jaar geleden begon hij zijn eigen bedrijf en vanaf dag één werd hij ook sponsor van NAC. Sinds vier jaar is hij in die hoedanigheid ook in de VIP-box te vinden. “Ik ben van kinds af aan al supporter,” vertelt hij. “Zelf ben ik heel fanatiek. Ik wil het Avondje NAC ook echt beleven. Voor sommige mensen zullen de resultaten van NAC misschien niet zo heel veel uitmaken, maar een verliespartij vind ik toch wel een smet op de avond. Gelukkig heerst hier in de rust en na de wedstrijd altijd veel gezelligheid. Zelf neem ik ook wel eens zakenrelaties mee. Het mooiste echter is dat de sponsors in de box het zo goed met elkaar kunnen vinden. Een keer of twee per jaar gaan we ook met z’n allen uit eten.” Voetballiefhebber Een speciale positie in de box heeft Johan Nooijens, eigenaar van het in grond-, wegen waterbouw gespecialiseerde bedrijf Nooijens BV uit Etten-Leur. Op zijn vaste stekkie in de hoek van de box beleeft hij op eigen wijze het Avondje NAC. Nooijens is een voetballiefhebber pur sang. Hij heeft NAC in zijn hart gesloten, maar is ook fan van Sparta Rotterdam waar hij eveneens al jaren actief is als sponsor. Maar ook voor het bezoeken van wedstrijden van andere clubs draait hij zijn hand niet om: Ajax, Feyenoord, PSV, Real Madrid of Barcelona, Nooijens is overal te vinden. Het heft hem een ongekend netwerk in de voetballerij opgeleverd. Het zijn contacten die hij koestert. Net als de sfeer in de VIP-box van NAC. Aan een mogelijke degradatie van NAC denkt hij liever niet. “Dat zou toch wel erg zijn. We beleven een moeilijk seizoen, de club zit in categorie 1 en er is geen geld. Dat is toch een probleem. Wat er ook gebeurt: we blijven NAC’ers en we blijven boxhouders!” Bierkraan Die onvoorwaardelijke steun spreekt ook Michael van Haperen nog een keer uit. Eredivisie of niet. “Mocht NAC met 0-3 of 0-4 verliezen, dan zitten we misschien tien minuten met de naweeën. Daarna gaat echter de bierkraan weer open.” Zaterdag gebeurde dat met een meer dan vrolijk gezicht. NAC won in blessuretijd met 1-0 van Go Ahead Eagles. Rechtstreeks behoud van het eredivisieschap is weer een heel klein stapje dichterbij gekomen (en ondertussen is ook over de FC uit Utrecht heengewandeld en zijn er drie punten mee teruggenomen naar Breda; BSR). Het bleef nog tot in de late uurtjes gezellig in de box."  

Bron: B-Side Rats, De Bode, Addo Sprangers

Vorig bericht
Fernandez volgend jaar naar het buitenland 63 reacties
Volgend bericht
Ligeon blij met Maaskant 51 reacties
14 Reacties
0   0  
JohnFe

Lol, gaaf toch.

0   0  
scheppioni

Roerend met de titel eens, is Addo trouwens familie van Ton, dat was de tijd toen bij mij de vonk voor ons cluppie oversloeg, 't Avondje NAC aan de beatrixstraat, waar je soms op de hoofdtribune nog ooit tegen een paal zat aan te kijken !!! Waar blijft de tijd, HUP NAC - BREDA, IK HOU VAN JOU !

0   0  
Van "taajlaand

Deze kop zal in s'tilburg, Eindhoven en andere b.v.o. steden niet altijd scoren denk :-)
Maar vooropgesteld kan iedere voetballiefhebber er wél van uitgaan dat de NAC supporter van het 'avondje' houdt!
Kijk maar weer eens met hoe veel supporters de tribunes in z'n slecht seizoen als dit, en ook nog enkele hiervoor de tribunes bestijgen om ons clubke aan te moedigen.
Kunnen we absoluut trots op zijn, net als op de bieromzet.
Maar jammer genoeg lees ik hierboven net wat te vaak dat een verloren wedstrijd na 10 minuten 'vergeten' is met een pilske in de hand en als de bierkranen weer volop open staan, zeker op de positie waar NAC nu nog staat.
Ik zelf proef dit seizoen ook een wat bedrukte 'stemming' in de Bea na afloop, waar in de jaren hiervoor en er 'ruimte' was om te verliezen dit met bier en muziek al weer gauw vergeten was.
Hoop dan ook dat bij bovenstaande sponsors ook het besef er zal zijn dat, mocht NAC degraderen, het vooruitzicht en de toekomst veel minder rooskleurig zullen zijn dan alleen 'het houden van het avondje'.

0   0  
Lamington

@Van "taajlaand

Ja, viel mij ook op. Verlies is zo weer vergeten. Ik ben er tegenwoordig ook geen halve week meer chaggerijnig van maar doet wel iets meer met me dan slechts tien minuten..

Verder mooi stuk.

0   0  
mikeyy

hoiiii

0   0  
Van Flieger

En hij is ook fan van een andere club. Man man man, schei uit met die rubbish.

0   0  
Hup NAC Breda

En toeschouwersgemiddelde vierde jaar op rij in de LIFT.
We staan dit seizoen op 18.129 per thuiswedstrijd met nog drie (uitverkochte?!) thuiswedstrijden te gaan!


http://www.voetbal.com/toeschouwers/ned-eredivisie-2014-2015/1/

Vorig jaar kwamen er gemiddeld per thuiswedstrijd 17.900 bezoekers op de wedstrijden van NAC Breda af.

0   0  
Dutchbird

mooie betrokken sponsoren, nu nog een grote consumenten gerichte hoofdsponsor met eigen box

0   0  
Oldskool

@ Hup NAC

Dat zou het lijstje moeten zijn op basis waarvan de TV gelden verdeeld worden. Niet de ranglijst.

0   0  
Baske

Bekende koppen, zijn gewoon goeie NACcers zo lang als ik ze al zie rondlopen bij onze club. Leuk om ook eens in de spotlights te zien... Volgend jaar als enige club zonder hoofdsponsor trouwens, die grote achterban en dat avondje NAC...blijkbaar niet genoeg uitstraling voor onze commerciële boys om eens een grote vis binnen te halen.

0   0  
Lejad

Jaaalalalaaaa martinnnn van leeuwen

0   0  
Joris Goedbloed (JG)

Addo, de broer van Jurgen, heeft een slap verhaal geschreven.

Hoe kun je nou "fan" zijn van 2 clubs ? Waar slaat dat op ? Tien minuten chagrijnig als ze met 3-0 thuis verliezen ? Het hele weekend naar de kloten had-ie moeten zeggen ! Mensen uit Rotterdam en Friesland uitnodigen in "ons" stadion ? Waar gaat dit over allemaal ?

Nee, Addo, genoeg ruimte voor een kritische noot, gemiste kans !

0   0  
Baaltje

In zelfbevlekking is NAC al jaren goed. Maar iets concreets voor komend seizoen(en)?

0   0  
El Payaso

Gaat nergens over dit stuk; Je gaat naar een paar supporters die sponsor zijn geworden en vraagt aan ze "Wat vind jij eigenlijk van het avondje NAC?'

Een 'wij van wc eend adviseren wc eend' stukje....

Laad alle berichten na dit bericht in