Wij gaan niet opzij

KNVB trekt nu wel één lijn: ook vreugdebier mag niet worden gegooid

Das Phantom

Waar eerder dit weekend nog onduidelijkheid ontstond wanneer je nu wel of niet je biertje mag gooien van de KNVB, heeft de voetbalbond nu aangegeven dat ook vreugdebiertjes niet zijn toegestaan. Dat laat de KNVB weten tegenover het persbureau ANP.

De wedstrijd tussen NAC en Willem II werd vrijdag definitief gestaakt nadat er bier op het veld werd gegooid toen de uitploeg scoorde. Even daarvoor was de wedstrijd al tijdelijk stilgelegd door scheidsrechter Jeroen Manschot nadat een flikkerend stuk vuurwerk op de rand van het veld werd gegooid. 

Oplettende kijkers zagen echter dat de KNVB het niet zo nauw nam met haar eigen regels toen er bij de Eredivisie-wedstrijd Excelsior - Go Ahead Eagles ook met bier werd gegooid, maar toen uit vreugde. In eerste instantie leek dat nog toegestaan door de KNVB, maar daar komt de bond nu dus op terug. "Wedstrijden worden stilgelegd als er voorwerpen op het veld worden gegooid, ongeacht de reden daarvoor.'Vreugdebier' is dus ook niet toegestaan", aldus de KNVB. 

'Wedstrijd begin volgende week uitgespeeld'

BN DeStem weet dat het restant van de wedstrijd, nog iets meer dan een kwatier, begin volgende week wordt uitgespeeld. De wedstrijd zal zonder publiek worden uitgespeeld in het stadion. Vanuit de bond en de club is er nog geen officiële bevestiging. 

Bron:
B-Side Rats, BN DeStem
Advertentie
66 Reacties
83   5  
Double D

https://youtu.be/aaRGLdscYVY

Leuke vlog van een Schot die op bezoek kwam voor deze wedstrijd en zijn belevingen.

51   3  
Ed

1-1 maken en snel vergeten

83   5  
Double D

https://youtu.be/aaRGLdscYVY

Leuke vlog van een Schot die op bezoek kwam voor deze wedstrijd en zijn belevingen.

36   8  
RV

Tsja ik zie het al gebeuren als straks Omarsson in de 85 minuut de 1-0 maakt in de laatste play off wedstrijd. Het wordt er allemaal niet makkelijker op.

Neemt niet weg dat het biergooien sowieso kansloos is.

27   39  
henkietenkie076

Nog een jaartje en je mag ook niet meer met vlaggen zwaaien

11   2  
NAC4EVER

@ED
Na een hopelijk snelle 1-1 hoop ik nog ik nog op de 2-1. Maar met een punt mogen we op dit moment natuurlijk niet klagen.

12   6  
NAC4EVER

@HENKIETENKIE076
Een normaal gebruik van vlaggen brengt geen risico met zich mee.

11   8  
NAC4EVER

Fijn dat de KNVB hier nu duidelijk over is. Te laat, maar beter laat dan nooit.

Persoonlijk ben ik niet tegen 'vreugdebier'. Maar mensen kunnen niet meer zeggen dat ze niet zijn gewaarschuwd.

10   5  
Nummer 14

Heeft er iemand al een stream gevonden van die 20 minuten uitspelen?

48   31  
Naamloos

Over 5 jaar moeten we verplicht op onze stoel gaan zitten met een riem om. De catering zal alleen nog appelpartjes en fruitsappen verkopen

13   69  
ton

HELEMAAL GEEN BIER OP DE TRIBUNE

54   2  
Kwartbelg

En ballen die vastgehouden worden door het publiek en op een beslissend moment op het veld worden gegooid?

42   31  
Jonka

Graag voortaan iedereen minimaal 15 min voor aanvang aanwezig zijn. Desnoods even naar het toilet gaan voordat de voorstelling begint.
Geen zichtbare uitingen dragen die door mede supporters als aanstootgevend of beangstigend kunnen worden ervaren.
Je mag reageren op de voorstelling, maar doe dit op fluistertoon, zodat je het medepubliek en de spelers niet stoort.
Blijf tijdens de voorstelling op je plek zitten.
Het is gebruikelijk om te klappen na afloop van de voorstelling.

Wij wensen u een fijne ervaring toe met respect voor uzelf en uw omgeving.

KNVB april 2023



32   2  
ennaojseejer

@kwartbelg
Precies! Schandalig gisteren bij FC Utrecht.
Precies onder een (afgekeurd) doelpunt en een gevaarlijke aanval van FC Twente.
Over wedstrijd beïnvloeding gesproken. En dat mocht allemaal gewoon?

7   8  
Mike Zonneveld

Ik vind het wel lastig worden als je net een volle halve liter hebt gehaald en NAC een doelpunt scoort. Is natuurlijk nog steeds anders dan een biertje op het veld gooien maar niet morsen (eventueel over een mede supporter) wordt wel een moeilijk verhaal dan.

29   12  
Naamloos

Gelukkig mag je ballen wel op het veld gooien tijdens de wedstrijd. Volgende thuispot massaal ballen meenemen en deze na de aftrap op het veld gooien. Dat mag wel tenslotte wel volgens de KNVB

28   8  
henkietenkie076

ik ga binnenkort een levensgrote Winnie the Pooh knuffel op het veld gooien.

AD en Telegraaf:
wedstrijd NAC Breda gestaakt om Winnie the Pooh op het veld

10   15  
Scheppioni

Goed gezien kwartbelg ! Die vreselijke schijt kut bond, meten met verschillende maten ! Maffia !

5   5  
NAC4EVER

@KWARTBELG @ENNAOJSEEJER
Heeft de KNVB vandaag uitgelegd. Alles waarmee gevoetbald word kan wel terug gegooid worden.

2   2  
NAC4EVER

@NAAMLOOS
17 april 2023, 19:10

Slimpie, dat zijn niet de wedstrijdballen.

9   8  
ennaojseejer

de KNVB is toch wel helemaal de weg kwijt, kijk hier:
Volgens KNVB-woordvoerder Daan Schippers zit er een duidelijk verschil tussen een voetbal en een aansteker of een beker bier. "Het gaat om voorwerpen waarmee spelers verwond kunnen worden", legt de KNVB-woordvoerder uit. "Dingen waar niet mee wordt gevoetbald."

Dus met plastic bekers bier kunnen spelers verwond worden? dat wil ik nog wel eens meemaken dan? Is er al eens iemand bezweken onder een bierdouche?

https://nos.nl/artikel/2471774-knvb-maakt-onderscheid-tussen-wat-supporters-mogen-gooien-bal-wel-bier-niet

32   47  
Beest

Binnenkort allemaal verplicht met een lhbqti bandje om naar binnen.
Anders ben je homofoob extreemrechts complottheorist
Kvraag me af hoe divers en inclusief de NAC supporters zijn. Zie vooral veel blanke mensen, Depla komt er maar in!

6   2  
Iksnaptnimehr

En ballen mogen wel blijkbaar

15   4  
Henri

Luistertip: Gegenpressing podcast met verbijsterende zaken over de ongeregeldheden in de laatste jaren en
daarin de rol van NAC in het geheel.

32   3  
Cool Hand

Hoe vaker je dat ene vuurwerkje ziet, hoe triester het wordt. Wedstrijd gestaakt! Rellen! Groot nieuws! Heel Nederland valt er over! En dan zie je dat vuurwerkje helemaal alleen en eenzaam in een hoekje van het veld. Wat een tegenvaller.

5   7  
Cool Hand

@ Jonka - niet klappen, maar jazz hands gebruiken. Klappen kan beangstigend zijn voor sommigen.

39   10  
Babosje

Flits flits flits en het ging maar door, flits nog een keer flits. Word nog steeds zwetend wakker van dit incident. En daarna die arme jongen uit Tilburg die scoorde, helemaal nat van het bier. Schandalig. Heb ik in 35 jaar NAC nog nooit meegemaakt.

18   24  
Pietjepils

Wat is die beest een lutser zeg met z’n woke. Zijn dit de tokkies die zich ook zo druk maken om zwarte Piet en onder een FVD dekbedje slapen?

Niet verder vertellen beestje, een elite wil jouw leven bepalen en al jouw witte priviles afpakken. Schijnen mensen met schubben te zijn.

3   7  
Cees-2

Naamloos: Voor sommigen is dat echt de enigste oplossing. Als het niet anders kan, doen, als ze daardoor stoppen met gooien is verder iedereen, die puur en alleen voor een goede sfeer komt en het voetbal, vast- en zeker tevreden. Want dat is feitelijk nog steeds de insteek van een voetbalwedstrijd. Toen men dat spelletje uitvond, stond er niet in de notulen dat er in de loop der jaren door de spelers ook gebukt moest gaan worden voor allerlei projectielen! Dan had men meteen wel begonnen, naast het tenue er een helm bij te doen. Maar er zijn mensen die het gebruik van een helm door spelers toch op proberen te dringen. Zoals menigeen al een regenjas aantrekt, voor de bierdouches. Nog even en we kunnen ook gasmaskers op!

39   31  
Ouwe spionkop

Achteraf is er eigenlijk niet veel gebeurd.
Een stukje kindervuurwerk en een paar plastic glazen.
Het overige vuurwerk was nog voor het duel.
Mensen die zich daar zo druk over maken kunnen voortaan beter naar een schaakwedstrijd gaan kijken.
Ik ga al heel lang naar NAC en dit stelt niks voor.
Maar net als bij het woke gezeik wordt nu op elke slak zout gelegd.
Ik heb een prima wedstrijd gehad vrijdag tot die Pietlut van die scheids de wedstrijd staakte.

16   14  
NAC4EVER

@OUWE SPIONKOP
17 april 2023, 20:21

'wordt nu op elke slak zout gelegd'.

De vele waarschuwingen vergeten?

32   21  
Ouwe Spionkop

@NAC4ever
Nee, ik heb niks gehoord. Dat kwam omdat het gezang deze wedstrijd eindelijk eens luid was en ik geen speaker heb gehoord.
Hulde voor de mensen die de sfeeracties hebben georganiseerd Dat mag ook wel eens gezegd worden.

18   17  
NAC4EVER

@OUWE SPIONKOP
17 april 2023, 20:34

Dat zijn niet alle waarschuwingen. De KNVB heeft het hier al weken over en John Karelse heeft het via het twitterkanaal van NAC ook geprobeerd. Ook zijn er reacties op deze site geplaatst.
Je moest haast je best doen niet één van deze waarschuwingen (inclusief in het stadion) mee te krijgen.

Ik heb ook aangeven dat ik de vlaggenactie (inclusief spandoeken) mooi vond.
Helaas is dat naar mijn mening (en die van meerdere) verpest door de rest.

17   27  
Ibio

Ouwe Spionkop
Er was heulemaal niks aan de aan de hand. Vuurwerk mag tog gewoon? En het zorgt voor sfeer. Die scheids was gewoon een woke deug jankerd. En dan wordt er gestaakt omdat er een plastic bekertje wordt gegooid. Dat gebeurt altijd. De KNVB maffia moet alleen maar NAC hebben. Ze haten ons gewoon. En die fokkin mainstreammedia die liegen alleen maar.
En dat alle nepNAC supporters thuis blijven. De laffe moraalridders.

3   2  
NAC Voor Altijd

In Stilburg zijn ze ranja op de tribunes gewend.
Daarom dat Ton zo reageert....

12   10  
BraboF6

Het is en blijft een beetje wereldvreemd wegkijken van Bestuur en alles wat NAC heet. Er zijn vele alternatieven buiten vuurwerk afsteken in een vol supportersvak (tricky) en met bier morsen ( zonde 1). Vlagvertoon ( ook visueel ) en meebrullen ( sfeer) zijn dus die alternatieven. Zie het nut dus niet wat de 'fun' is van vuurwerk,bier gooien en een derby vroegtijdig staken. Beetje dom van Bsiderats dat niet te durven schrijven. Jullie zijn dus voor mij ook beland in de large van wat objectieve berichtgeving zou moeten zijn. Er waren al 2 incidenten VOOR het biergooien dus hou op naar anderen te wijzen.

11   6  
The Cosmic Gate

De betutteling begint wel extreem te worden. Kom op zeg...hoe haal ik de emoties en sfeer uit de supporters.

9   4  
Beest

@pietjepils

🎼🎼"wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard" 🎼🎼

5   23  
BREDA 1965

FUCK knvb FUCK babys FUCK duitser manschot

7   13  
Pietje

@Beest

Welja nog meer holle retoriek.

Ik ben wel benieuwd. Horen cokesnuivers volgens jou in het stadion of hoort dit bij het rauwe randje op vak G volgens jou?

6   5  
Arie

Bakken vol met watjes het veld op gooien zou ook wel een mooi statement zijn.

10   11  
Beest

Zouden rechters en advocaten, politie agenten wel mogen snuiven volgens jou🤔. Want het zijn niet alleen hooligans die snuiven.
Je bent eng, je polariseert😏

8   37  
BREDA 1965

FUCK knvb FUCK manschot FUCK depla FUCK ZEIKLAND NEDERLAND........PETJE AF voor FRONT 076 BREDA LOCOS BSIDE RATS VAK G PETJE AF voor alle NACsupporters..behalve voor de schaam je kapot zangers.....jullie snappen er ook geen ene niks nie van...

25   10  
Jeroen

Kunnen we al die woke coke-snuivers voortaan niet in het uitvak zetten? Kunnen ze daar lekker los gaan en kan de rest van het stadion er gewoon weer een sfeervol avondje van maken zonder al die onnodige agressie.

8   5  
Fan uit Zevenbergen

Er komen Net als in de kuip Netten te hangen bij vak G en de B-side

25   10  
NAC4EVER

@BREDA 1965
Ik ben mensen die niet luisteren naar de vele waarschuwing en ook blijven doen alsof dat vuurwerk in stadions niet gevaarlijk kan zijn spuugzat!
Voor deze groepen zong ik 'schaam je kapot' en dat zal ik bij een volgend 'incident' niet laten.

0   1  
NAC4EVER

@FAN UIT ZEVENBERGEN
Bron?

15   0  
@ beest

Waar lees jij dat ik vind dat iemand mag snuiven en/ of dat er in een voetbalstadion/ evenement waar ook kinderen rondlopen gesnoven mag worden?

Straks hangen er netten, is er een bierverbod door een stel van die junks. Ik heb zelf gezien dat de bewuste gasten op vak G compleet doorgesnoven waren.

Nogmaals hoort dit bij NAC volgens jou?

6   3  
D'n Klaagmuur

Hele grote praatjes van de KNVB. We zullen het zien over 2 weken met de bekerfinale. Je dacht toch niet dat daar niks op het veld terecht gaat komen he?

6   3  
Tip

De knvb stelt dat “het gaat over de veiligheid van de spelers” . Spelers mogen niet gewond raken door zaken die op een veld worden gesmeten. Uiteraard is iedereen het daarmee eens. Een aansteker kan verwonden. Een golfbal zeker ook. En een baksteen helemaal. Maar een plastic beker gevuld met bier ? Dan moet je wel veel fantasie hebben een scenario te bedenken dat hierdoor een speler gewond raakt. Maar goed met veel fantasie zou je kunnen zeggen dat een gescheurde beker een schram veroorzaakt. Maar het bier uit de beker , de bier douche , kan nooit schade veroorzaken. Dus je mag wel het bier uit de beker op het veld smijten maar niet inclusief het bekertje. Beste supporters deze betuttelende regelgeving gaat toch te ver en is op (korte) termijn bijna zeker niet te handhaven. In juridische termen is er toch ook ‘ redelijkheid en billijkheid.’ Ik roep niet op bier zonder beker op het veld te gooien , beter en fatsoenlijker het rustig op te drinken. Maar voetbal blijft ( gelukkig) ook emotie. Het vuurwerk afsteken voor de wedstrijd is een heel ander item. Daar moeten we lering uittrekken en het lijkt me een goede zaak als de NAC directie hierover in gesprek gaat met de geleding(en) die dit , volgend mij goedbedoeld, organiseren. De resultante van dat gesprek is dan bv. bij belangrijke duels af en toe een vuurwerk show op het veld. Ik noem maar een zijstraat. Praten levert meer op dan regeltjes bedenken is mijn overtuiging. Wat vind ik nu van heel deze ‘soap’ het ergste ? Wederom polarisatie tussen de supporters onderling en we nemen elkaar weer op een verschrikkelijke manier de maat. Waar zit nu in Godesnaam de winst ?

9   9  
Beest

Pietje, overal word er gesnoven.
Niet alleen bij hooligans. Er zullen vast hooligans zijn die niet eens snuiven. Gooi nou eens niet alles op 1 hoop man. Ben zelf drugsvrij Piet en wat een ander doet mot tie zelf weten. En als je niet wilt dat je kind dit ziet waarom ga je op zon fanatieke side zitten waar je van weet dat je zulke gasten gaat tegenkomen.
En Pietje hooligans komen van alle lagen vd bevolking he.
Maar doe ajb beetje chill, ik praat toch ook gewoon normaal. Of zijn we vijanden? Vindt je erg boos op me overkomen🤷‍♂️

5   3  
Fred1

De KNVB kan lijnen trekken zoveel ze willen maar zolang iedere scheidsrechter iets anders doet heeft het totaal geen zin.
Die scheidsrechters zijn stuk voor stuk charlatans die hun eigen showtje opvoeren.
Dit komt namelijk nooit goed.
De knvb stikt in zijn eigen regels en incompetente lieden, ze kunnen hun eigen regels niet eens naleven.
Het is zwaar klote, NAC die onder een vergrootglas ligt, “supporters” die de boel verkloten en NAC die het schorem niet buiten de deur kan houden en ze zelfs toelaat op de hoofdtribune en de Cordial.
Diep treurig.

1   9  
Beest

@pietjepils

"Nogmaals hoort dit bij NAC volgens jou?"

Ik denk dat je deze vraag beter aan de nieuwe eigenaren kan vragen, mijn mening hierover is totaal niet relevant.

8   2  
Michel

Ik schreef het al eerder: KNVB is een stel machtswellustige, autistische (sorry voor het woord) non-voetballers...hoe ga je van een volkssport een dodelijk saaie bedoening maken? Zij hebben antwoorden voor je. En leer nu eens een lijn te trekken: traditionele top 3 wordt altijd gespaard ten opzichte van kleinere clubs terwijl die laatsten zoveel mooier zijn.

Scheidsrechters gaan ook niet vrijuit: heb nog nooit echt goede voetballers de fluit zien hanteren, dus maak jezelf niet te belangrijk want we betalen niet om jullie de shine te zien pakken in een wedstrijd, voetbal moet kunnen flowen zonder hinderlijk fluiten en is bovenal gekanaliseerd (let op dit woord, ik keur dus achterlijkgedrag op veld en tribune af) emotie!

12   10  
Nb.vos

Laat Front lekker naar Vak G komen. Laat iedereen die loopt te janken dat het allemaal te ver is gegaan lekker wegblijven van vak G. Hang van mij part desnoods en net op voor het vak. Kan iedereen boos wijzen en boe naar ons roepen!










4   3  
Nb.vos

@ pietje. Het zal je misschien verbazen maar coke gebruik onder juist mensen met 'aanzien' is het grootste. De kringen waarbij ze van van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen die gebruiken. Dus topmannen van grote bedrijven, acteurs etc. Maar dan beeld wordt niet gecreëerd. Dat kleine half grammetje coke wat misschien een supporter gebruikt is jouw beeld wellicht. Niet die CEO die wekelijks tientallen grammen laat bezorgen.

4   4  
Bozke

De reden van staken is heel duidelijk. Ook al oogt het zwaar overdreven, het is wat het is.

Het verbaast mij dat er zo weinig weerstand is tegen het vuurwerk voor de wedstrijd. Dat is al jaren verboden en algemeen bekend en toch blijven bij elke club een groepje diehards volhouden dat het erbij hoort.

Vuurwerk verbieden heeft niks met woke te maken maar al jaren met veiligheid. Je benadeeld de club er ook nog keihard mee. En het zal maar een keer dramatisch fout gaan. Wat zeg je dan, ach het gaat maar 1x in de paar jaar fout, waar zeuren we over?

3   3  
Bertus

@ Bozke en dan hebben we het nog niet over de gezondheid van spelers en toeschouwers die al die rotzooi moeten inademen.
Ik heb vrijdag echt mensen zien kotsen en naar adem happen.
Voetbal is van iedereen.
En dan hoor ik er ook nog een paar over “ roken” , simpel er is ook een verordening dat in stadions niet meer gerookt mag worden.
En hier praat men er over of het er bij hoort, het mag niet dus doe het dan ook niet, is ook weer zo’n geval van “ het mag niet maar ik doe het toch” , geen enkel respect voor de mede supporter en voor regels die van hogerhand zijn opgesteld.

9   1  
PPG

Bier gooien is echt voor kneusjes. Waarom zou je in godsnaam een glas bier moeten gooien als NAC scoort. Gooien is een bewuste beweging en al dat gooien is kopieer gedrag van jonge kneusjes die het stoer vinden om bier te gooien, om indruk te maken op andere bier gooiende kneusjes.

Hou je bier gewoon vast tijdens 't juichen, dan worden alleen jij en je vrienden smerig van het bier dat je morst en heeft de rest van de tribune en NAC zelf er ook geen last van.

6   6  
@nb.vos

Veel plezier nog met z'n 50-en op VAK G dan. Kun je gelijk zien hoe klein jullie groepjes zijn die het verpesten voor de 18.950 anderen. Treurneuzen.

5   4  
Ar

@beest
Alcohol valt in hetzelfde straatje als cocaïne maar omdat je zelf waarschijnlijk drinkt mag dat natuurlijk wel. Hypocriet noemen wij zoiets.

4   1  
Beest

@ar

????

2   1  
Nb.vos

Haha durf te wedden dat vak G gewoon vol staat.

3   0  
Beest

@ar

Is goed hoor jongen dat mag je vinden.
Nu nog ff goed leren lezen. Dan zie je dat ik zeg dat ikzelf geen drugs gebruik en wat een ander doet mot tie zelf weten.

8   0  
Bredafun

Met de huidige prijzen van bier, drink ik t liever op, dan t zinloos op t veld te gooien….

3   0  
Gewoon een mening

Toch denk ik dat dit de onderlinge sfeer op de vakken wel ten goede komt. Ik heb vaak genoeg onnodige vechtpartijen gezien omdat er met bier in iemands nek gegooid werd en de verkeerde personen werden aangewezen. Met als dieptepunt de vechtpartijtjes op Vak G afgelopen vrijdag. Nu alleen hopen dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt (dus ook NAC en de knvb) wetende dat met het juichen er vast wel een keer een bekertje al dan niet bewust de lucht in gaat. Als je voor elke beker gaat staken is het einde zoek.

3   0  
NACBREDA076

Ik lees hier vooral veel mensen die er allemaal elkaar de maat nemen.

Als supporter vind ik het zelf mooi wanneer er bij een doelpunt een bak bier naar beneden komt en hou ik van vuurwerk, maar tegelijkertijd snap ik dat de maat vol is wanneer mensen gewond raken door gegooide voorwerpen. Op dat moment wat je ook van de KNVB vindt moeten zij daar iets aan doen.

Dan kun je met z'n allen daar iets van vinden. Dat vind ik ook, maar er is 1 ding dat ik niet begrijp. Als iemand in mijn huis komt of bijvoorbeeld in mijn kroeg komt of zoals nu in mijn club komt dan gelden daar mijn regels. Zo werkt dat toch ook als mensen bij jou in huis zijn. Als iemand die bij jou thuis komt op je bank gaat poepen en zegt dat doe ik altijd, want ja dat vind ik normaal laat je dat dan gebeuren of zeg je mijn huis en mijn regels anders blijf je maar weg?

Het gaat er dus niet om of ik of wij het er mee eens ben, maar waarom vinden wij zeg ik maar even als supporters dat wij zelf wel even bepalen hoe wij ons bij een ander gedragen? En als we dat niet willen blijven we weg. Nee dan wordt er geroepen dat ze gek zijn.

Het gaat er niet om dat ik ook denk dat bier geen kwaad zou moeten kunnen. Dat is mijn mening, maar daardoor niet mijn recht. In een voetbalstadion is ineens ons/mijn recht. Dat is toch eigenlijk gek?

Veel zinvoller zou kunnen zijn....Stel met alle supportersverenigingen een brief op met wensen/eisen vanuit de supporters. Bij bier gooien geen staking van de wedstrijd bijvoorbeeld. Zo niet komen we de wedstrijd daarop niet opdagen. Zit je dan met je lege stadion.

Nu geef je de indruk dat als wij niet mogen gooien met aanstekers we gaan lopen huilen als het wordt stilgelegd. Ik overdrijf bewust, maar zo krijgen we niks gedaan of veranderd.

Laad alle berichten na dit bericht in