Overal waar we komen

Een Tikkie naar Het Zuiden - Podcast #57

DeWeesJr

Op de dag dat Ton Lokhoff gepresenteerd werd als technisch directeur is er ook weer Een Tikkie naar Het Zuiden podcast. Met deze week de wedstrijd tegen Eindhoven, de aanstelling van Mister NAC, ideeën rondom het stadion en natuurlijk onze Ex-NAC rubriek.

B-Side Rats · Een Tikkie naar Het Zuiden - Podcast #57

NAC - FC Eindhoven

Het was niet om over naar huis te schrijven maar de drie punten zitten weer in de tas. Toch heeft het elftal moeite zich te motiveren voor wedstrijden tegen de kleinere tegenstanders. Is dit probleem op te lossen? Verder bespreken we de debutanten en de uitblinkers Immers en Adilehou.

Ton Lokhoff

Voor de uitzending spraken we Mattijs Manders over het aanstellen van Ton Lokhoff. Is Mister NAC de juiste man? We bespreken zijn carriere en filosoferen over de toekomst. 

Nieuwe Stadion

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat er nieuwe afspraken waren tussen de gemeente en NAC. Maar als we de ambities van Manders moeten geloven spelen we over tien jaar in een nieuw stadion. We denken na over hoe dit eruit moet komen te zien.

Ex-NAC

Wekelijks kijken we ook naar de prestaties van oud-spelers van NAC. Deze week komen Gersbach, Braber, Te Vrede, Angeliño en Sadiq. 

Bron:
B-Side Rats
Terug naar overzicht
11 Reacties
31    
Mitchel

@Breda1912 en andere negatievelingen

Jullie punt is gemaakt. Deze gasten maken er op vrijwillige basis samen wat moois van in deze tijd. Nokken met zaniken of eigen oproepje beginnen als je het zo goed weet.

-2    
Geelzwartwit

Dat geklets over geen publiek op de tribunes wat een onzin Cambuur heeft ook geen punliek op de tribunes en de helft van dit elftal weet niet eens hoe het is om voor NAC publiek te spelen.

Echt grote onzin en helemaal in lijn met het feit dat er bij Nac meer geld is dan bij andere clubs. Bij die andere clubs voetballen ze om gezien te Worden om te winnen om carrière te kunnen maken. Bij Nac vangen ze toch wel een leuke cent.

Spelers die niet gemotiveerd zijn zet je er maar naast.

Wat een geklets allemaal over dat motivatie. Alsof ze zoveel beter zijn dan het reserve elftal van Eindhoven. We hebben het moeilijk tegen Dordt telstar enz.

-25    
Breda1912

Je merkt toch dat de kwaliteit toch een stuk hoger ligt zonder de “grapjes” van Sven....

Klasse boys

11    
BREDA 1965

goeie tekst over het nieuwe stadion.Nu het csmterrein niet meer gaat,dan maar op de huidige locatie,en idd een moderne uitvoering van de beatrixstraat.

31    
Mitchel

@Breda1912 en andere negatievelingen

Jullie punt is gemaakt. Deze gasten maken er op vrijwillige basis samen wat moois van in deze tijd. Nokken met zaniken of eigen oproepje beginnen als je het zo goed weet.

2    
Steven73

Leuk idee van t stadion. Echter niet het gehele stadion is van de gemeente Breda. Ik schat 1/3 is van andere personen. Daar ligt het allergrootste struikelblok.

3    
Bart

Zwarte stoelen met nac in het geel.. voor derest weer goede podcast mannen! Tot vanavond!

9    
MarcNAC


Vanuit mijn studie en huidige baan als stedenbouwkundig ontwerper heb ik ook even snel gekeken naar de opties om over een x aantal jaren een nieuw stadion en sportvelden te realiseren.
Helaas ben ik niet werkzaam in Breda of omgeving en daardoor niet heel goed op de hoogte van de stedelijke ontwikkelingen.
In het verleden is al vaker het voormalig CSM terrein geroepen.
(ik heb daar wel eens visiebeelden over gezien dus helaas zullen hier al mogelijk verdere ontworpen plannen voor een standaard woningwijk voor liggen) in dat geval is alles wat ik verder nog opsom niet relevant.

Toch wil ik hier benoemen waarom dat dit de BESTE locatie zal zijn en de gemeente en nac hier toch nog eens over na zouden moeten denken.
Eenvoudig probeer ik hier een paar punten onder op te sommen.

- Ik heb met kadastrale kaarten en schaalstudie gekeken om te zien of een grote van een stadion met een x aantal traininsvelden daadwerkelijk past en dit past. Het is ook de enige locatie nog rondom het stadshart die een stadion met trainingsvelden/complex kan hebben.

- Niet alleen de loopafstand is optimaal vanuit de stad. De horeca profiteert hiermede door. Ook de ligging ten opzichte van het centraal station is top. Je spreekt een grotere doelgroep aan doordat zij eenvoudig met de trein of bus uit de regio naar nac kunnen komen. Hooguit 10 minuten lopen vanuit centrum en station. Hierdoor probeer je zo min mogelijk verkeersbewegingen te krijgen door mensen die met hun auto komen. Wanneer je een stadion ergens buiten de stad plaats krijg je juist meer verkeerspieken doordat vele toch de auto pakken.

- Het maakt de het in ontwikkeling zijnde spoorzone af. Wij noemen dat de korrel. Het station is groot gebouw, het gerechtsgebouw is een groot gebouw, de kantoorpanden en appartemententorens zijn grote gebouwen. Dit volgt elkaar op door hier een architectonisch ‘grotere korrel te plaatsen’ in een vorm van het stadion.

- Nevenfuncties naast het voetbal zelf in businessunits etc heeft een top locatie in na de nabij het van de stad en nogmaals het station. Daarnaast wilt deze spoorzone al focussen op bedrijven etc. Moet je je voorstellen dat je vanuit een skybox over de tribunes de ‘skyline’ met de grote kerk ziet. Dit geeft toch een unieke beleving voor supporters als voor zakenmensen die er komen.

- Ookal zal dit voor het openbaar vervoer al een super locatie zijn. Met de auto zal dit nog steeds goed verbonden zijn met uitvalswegen richting bijv. de A16.

- Daarnaast zijn er op dit moment weinig omwonende en is het voornamelijk bedrijven terrein. Nergens anders in zo nabijheid van de stad is dit vindbaar. Dus weinig overlast qua lichtvervuiling door de lampen of geluidsoverlast.

- ‘wat hebben we een voetbalclub hier tussen Mark en Aa’ wordt letterlijk genomen zo aan het water. Je kan hier een mooie boulevard bij realiseren en een parkachtige setting met de trainingsvelden die op zijn buurt een brede groene overgangszone vormen met nieuwe woningbouw in dat gebied.

En er zijn nog wel meer punten op te noemen dat dit in mijn ogen een echte grote gemiste kans zou zijn.

stel je zelf eens voor wanneer je vanuit de stad over het bruggetje bij spanjaardsgat rechts over het water van de nieuwe mark de lichten ziet branden en de contour van het stadion ziet. Niet alleen vanuit het centrum gezien maar tevens ook vanuit de belcrumweg wanneer je de stad in komt. Aan de linker kant het gerechtsgebouw en rechts aan overkant van de Mark het stadion met recht vooruit de grote kerk. Als een soort poort kom je dan Breda binnen.

Goed ik kan nog uren doorgaan met fantaseren. Ik wilde dit even met jullie delen
Op naar 3 punten vanavond

3    
Geelzwartwit

@marcnac

Mooie plannen en ideeën.
Mocht Breda/NAC dat terrein toch het meest geschikt vinden voor sport/bedrijven dan zou men net als bij CS Rotterdam een compleet onder de grond plan kunnen uitwerken.
Tbv. Parkeren en aankomend verkeer.
Eventueel een snelle ondergrondse directe verbinding ook met CS Breda voor uitsupporters. Ook ondergrondse toegang tbv bevoorrading en hulpdiensten zou dan tot mooie mogelijkheden kunnen behoren. En mbt het dan geen woonwijk hebben zouden ze aan de noord West kant een paar woontorens kunnen bouwen waarbij de penthouses het stadion in kunnen kijken.

2    
Italo (BSR)

@Marcnac

Ik heb je stuk met veel enthousiasme gelezen. Helaas lijkt het er inderdaad op dat het CMS-terrein geen haalbare kaart is. Simpelweg omdat de grond 'te duur' is om het te gebruiken voor een stadion en sportvelden. Maar man, wat zou je plan mooi zijn.

Ik ben wel reuze benieuwd of je een dergelijke opzet ook kunt schetsen voor de huidige locatie. Er vanuitgaande dat de Lunetstraat omgelegd moet/kan worden langs de spoorlijn, en je de ruimte aan de overzijde van de lunetstraat kunt gebruiken om sportvelden te realiseren.

0    
MarcNAC

@Italo

Alvast excuses voor de vele tekst en spelfouten. Ben nogal langs van stof om iets uit te leggen.

Er komt uiteraard heel veel bij kijken bij stedelijke ontwikkelingen. Van wie is de grond etc, kabels en leidingen, waterstructuren (ookal is het maar een klein slootje) alles zit verbonden in een groter netwerk.
Grof schetsen kan natuurlijk altijd en kan zeker gekeken worden naar de huidige locatie. Ookal is het in de podcast benoemd gefaseerd sloop/nieuwbouw is misschien wel mogelijk maar lijkt mij lastig in dit geval. Ik ben geen architect en daarnaast zijn hier wel echt hogere bouwkundige engineeringsbureaus voor nodig.
Als ik kijk wat er weleens bedacht was dat er een soort schil om het stadion kwam in de vorm van een tempel) Dit kreeg een eigen draagconstructie/ fundering. Dit werd meer een omloop voor supporters als overkapping en was meer bedoeld als estetische waarde dan een echte functie volgens mij. Juist wat ik vernam was dat het stadion geen genoeg en/of goede ruimte bied aan zaken zoals evenemeten/businessruimtes etc. Dus volgens mij moet het stadion dan een hogere laag krijgen of diepere schil. De constructie was volgens mij al niet zo goed dus hiervoor moet dan nieuwe fundering en constructies komen. Voordat je zoiets bedacht hebt, berekend heb, met alle regeltjes gefaseerd heb tijdens dat het stadion nog zijn functie moet blijven behouden.
Vervolgens moet er een belangrijke verkeersader omgelegd worden. Dit is een hoofdtoegangsweg voor Breda. Hiervoor komen weer verkeerskundige bij kijken. Wanneer de Lunetsraat t.h.v. het stadion en P5 op zijn huidige plaats wegvalt win je daar ong 40 a 50 m mee.
- Maar ten eerste is het zo dat hier meerdere rijen bomen staan over heel deze weg. Het kappen van bomen is al 1 ding.
- In de grond liggen waarschijnlijk ook bepaalde kabels en leidingen die niet onder een sportveld etc mogen liggen en verplaatsten komt ook een hele studie bij kijken.
- Daarnaast als je kijkt hoe deze weg is opgebouwd als hoofdweg. Zijn 2 rijbanen van bepaalde breedte een midden berm en nogmaals 2 rijbanen. Vervolgens liggen er aan beide zijde losloggende fietspaden en heeft een bushaltes.
Wanneer je deze weg dus wilt verleggen kan je wel een aantal punten hiervan anders ontwerpen zoals dat je een busverbinding en fietsverbinding behoud aan deze zijde van het stadion maar je moet toch een grote breedte maat nodig hebben om deze weg dan om te leggen. Als ik dan kijk naar dat het dan langs het spoor zou moeten komen te liggen is daar de maat er niet voor. Je hebt ook te maken met een Stada / Jumbo. Daarnaast heb je met het spoor zelf te maken en zijn daar ook bepaalde regels voor omdat dit op een talud ligt.
Of een studie wijst uit dat de Lunetstraat in zijn geheel kan worden opgeheven en de Backer Ruebweg moet de toestroom kunnen handelen door aanpassingen. Maar zoals iedereen merkt kan deze weg het nu al vaak niet aan in de spits. Daarnaast heb je te maken dat er ook een nieuw viaduct moet komen wanneer je over de westparklaan oversteekt etc.

Stel je kan wel gebruik maken van de maat die de Lunetstraat bied dan is 40 a 50 meter. Je kan dan net 2 volwaardige trainingsvelden kwijt als je rekening houdt met dat een veld een omloop nodig heeft, dat er genoeg ruimte is voor hulpdiensten etc.
Het lijkt erop dat ik enkel nu beren op de weg zie maar begrijp mij goed. Ik vind qua locatie het huidige stadion dikke prima.
Ik zie alleen veel meer gemak nog steeds in het CSM terrein waarbij je niets te maken heb met kavels en leidingen meer vanwege dat alles al gesloopt is. Je hebt tevens de maat om een nieuwe infrastructuur aan te leggen en daarnaast zie ik op de kadastrale kaart dat het gewoon 1 / 2 eigenaren heeft en wellicht is dit al de gemeente?.
Het enige is dat project ontwikkelaars kassa zien als ze zo stuk grond zien liggen dicht bij het centrum. Maar dit gebied heeft van oudsher al te maken met grote panden. Het is een bedrijvig terein. Je moet hier toch niet een paar simpele appartementen torentjes of rijwoningen willen hebben. Je moet de spoorzone afmaken met markante bebouwing als een gerechtsgebouw en een NAC stadion. Daarnaast kan je toch denken aan dat er gewoon nieuwe kantoren samen met het stadion gaan. Tevens willen ze sowieso al een natuurlijke oeverpark / park oid creëren daarin passen heel goed toch trainingsvelden.
Zo’n iconisch gebouw wat daar zou kunnen komen te staan en de levendigheid van wij als supporters geeft in mijn ogen juist een boost aan deze plek. Je moet het niet zien als dat wij als supporters 1 x in de 2 weken komen om een wedstrijd te bezoeken. Je moet het zien als een nieuwe hotspot. Een hotspot die het stationsgebied en het centrum en het te ontwikkelende deel waar Pier15 etc gevestigd is.

Maargoed waarschijnlijk komen er 2 kappers voor 7,5 ton en zitten wij ergens met een stadion over 20 jaar in een oksel van de oprit bij een snelweg.

2    
Buurman

Pracht stukje van Marcnac. Een man met visie. 👍👍

Laad alle berichten na dit bericht in